الاثنين، محرم ١٧، ١٤٢٨

____ ياعيـــــني على الفســــــاد إللي فسد ____


الفساد .. عرّفت الناس و أهل الاختصاص إن الفساد هي الحاجة التي لا ترتضيها مجموعة من الناس سواء كانت ظاهرة أو باطنة .. و عليه فا المجموعة هي التي تحدد فساد أي فكرة أو موضوع يطرأ عليها .. طبعا بالرجوع للعديد من المراجع .. سواء كانت مراجع دينية أو فقهية أو عادات و أعراف مجتمعية أو غيرها من تلك المراجع المهمة في تأصيل موضوع جديد أو لا .. إذن فاستحسان العامة هو سبب في انتشار أو انقراض أي موضوع أو افتكاسة تبحث لها عن مكان بداخل أي مجتمع .. و موضوع الفساد ده واضح أوي في أكلات الشعوب و تنوعها .. فا مثلاً نحن الشعب المصري نرتضي أكل الفسيخ و نقيم لها الطقوس و الاحتفالات في حين إنه في الأصل سمك وصل لأقصى مرحلة من التنتن .. و رغم كده بنحبه .. نيجي بقى لأهل الخليج إللي بيحبوا أكل الضب و بيرتضوه كوجبة دسمة لايكرمون بها أهل البادية سواء الضيوف رغم شكل الضب الغير مشجع على الإطلاق للتمشية بجانبه مش أكله !!!
تعالوا بقى لمجال مختلف بنفس المفهوم لكن نفكر فيها بطريقة معكوسة .. و ده يخليني أسأل .. ايه إللي يخلي مطرب فاسد ينتشر غير و كان ناس ارتضت وجوده و شجعته ؟؟ ايه إللي يخلي فساد الذوق العام بأشكال عجيبة من الموديلات تنتشر بين الشباب و البنات تحت مسمى موضة إلا و كان فيه ناس ارتضت الفساد ده و اعتبرته جمال !!!
المضحك المبكي في الأمر .. إننا لما بنحب نناقش السبب بموضوعية بنمسك على طول في النتيجة و نفضل نحلل فيها و نفتتها و نقتلها و نقتل أهلها كلهم بحث .. في حين بمعطيات التفكير الأولى لأي إنسان مثقف هايعرف إن المشكلة نابعة في الدافع وارء السبب .. لأن الناس دي عملت بالظبط زي إللي راحت حاكمت الضب هو بيتاكل ليه !!
و لأني على يقين إني لو فضلت أمسك نقطة من نقطة بالرجوع للخلف للبحث عن سبب فساد مفهوم الفساد مش هاخلص .. و لأني مقتنعة إنها معطيات مرتبطة كلها ببعض ..

بس على فكرة .. هو إحنا لو نعرف إزاي نستخدم دماغنا مش هاقول بشكل احترافي . . لكن هاقول بشكل طبيعي .. حاجات كتير في حياتنا كنا وقفنا عندها و غيرناها ..

9 Comments:

Blogger ba7re said...

اتفق معك إنها معطيات مرتبطة كلها ببعض
فعلا
الفساد كمان من وجهة نظرى مش فعل المفسد بس كمان صمت و سلبية المشاهد لفعل المفسد
و اهم عامل لتفشى الفساد فكرة و أنا مالى

٣:٤٠ م  
Blogger أحمد said...

وأنا بقرأ البوست ده جه على دماغى
سعد صغير المقام اللى نجاحه "مجازاً" بيمثل ذوق الأغلبيه الساحقه
المتدنى

٤:١٠ م  
Blogger يا قلبي يا غريب said...

الموضوع جميل و لانه اكبر من يكتب في بوست لو يرد عليه في بعض السطور ..و لاكن اقول باختصار عند فساد الاصول تفسد كل الفروع و اقصد بذالك عندما تخلي الناس عن صحيح الدين و صحيح المعتقد ..كل شيء لابد ان يرد الي اصله و نحن اصل تشريعنا هو القران و السنه لا تتحدثي عن عادات اكل او شرب و الله انه اخطر من ذالك..تكلمي عن التشبه بالكفار في الطقوس و الاعياد تكلمي عن تهميش الدين في حياه المسلم حتي اصبح قاعده عريضه منهم تتلاقي دينها من الفضائيات..و الكلام يطول جدااا لاهميه الموضوع المهم كلامك رائع تحياتي

٤:١٥ م  
Blogger فوكيره said...

كنت بفكر
وقولت لنفسي
مش بتاع العنب هو الى خلى زوق الناس ينحدر
لا هما اصلا ذوقهم منحدر والا كانوا لفظوه
!!
علشان كده صح نبص على الاصل مش الصوره

٥:٥٣ م  
Blogger rosealia29 said...

جودة .. فعلاً كلامك صح .. أمثال و أفكار كتير سبب في سلبية و صمت المفسد .. و المشكلة كمان إن في ظن شائع إن بما إن الفساد انا بعيدة عنه فا برده و انا مالي ..

_________

مبرمج : سعد و غير سعد مرآية لواقع مؤلم
_________


ياقلبي يا غريب : شكرا للمرور .. و يمكن كان ليا حكمة من إني أعرض أمثال ثقافة الشعوب في الأكل على اعتبار إنها أقرب للأذهان .. لكن زي ما تفضلت المشكلة أعمق بكتير .. ماهو لو الناس بجد آمنت إنها إللي بتسيّر المعطيات الحياتية .. و إن كل إللي بيحصل مرآية لمقدار ثقافتهم مكنش بقى ده حالنا .. و كنا فعلاً رجعنا كل حاجة لمرجعيتنا إللي ربنا قالنا عليها ..
ألف شكر على المرور ..

________

جوسي : ده بالظبط إللي عايزة أقوله .. يوم ما ننصب المشانق للإنحدار الفكري و الثقافي .. ننصبها صح .. للناس إللي بجد أفسدت معنى الفساد .. و بقى عندهم الخيار شبه المانجه ..

٩:٢٤ م  
Blogger Ahmed EIssa said...

شوفي ياستي انتي عندك حق..انا محاكمش الفسيخ انا اعيب علي اللي ياكلوه..مقولش مين اللي بيغتي بس اقول مين اللي بيسمعه..
بس فيه حاجة بقي..
الذوق العام بيختلف من مجتمع لاخر ..من مهته لاخري..انا مقدرش اقول الزي ده مش مناسب الا لما اشوف مين اللي لابسه..الاغنية دي وحشة الا لما اشوف مين اللي بيسمعها..في حاجات كلنا بيتفق فيها الراي العان وبالرغم من كدة بتنجح..فاهماني
توفيق الحكيم كان بيسمع الموسيقا الكلاسيكية وكان بيسمع الاغاني الشعبية ولما سالوه اذاي بيجمع بين الاتنين قال انه بيقارن كل نوع فن بما يوازيه..يعني مش حقارن موزار مثلا بعدوية او عبد الوهاب بعبد الغني السيد..
ده ميمنعش ان في اسفاف واصل لحد السخافة ..انا مش حمنع الابتذال الا لما اقاطعه او علي الاقل شريحة كبيرة تقاطعه ساعتها حيعرفو انه من الاخر مش حيكسب
موضوع جامد جدا تحياتي عليه وحمد الله علي سلامتك بقالك زمان مش بتكتبي حاجة

٧:٣٢ ص  
Blogger متغيرة شوية said...

التشبيه بالأكل جميل وجديد
لكن رغم كده ما اعتقدش ان الفساد في دمنا ، لكن هو شيء مكتسب زي كل حاجة تانية .
العوامل الخارجية ، مع الاستعداد الداخلي هما اللي بيولدوا الفساد

٥:٤٣ م  
Blogger أحمد said...

معاكى حق والله يا روزا فى كل كلمه قولتيها يعنى الفكره كلها بتتخلص فى الناس اللى هى فى الأساس وقود الفساد بمعنى أخر أن الفساد سلعه مطلوبه الأقبال عليها زااااااد فانتشرت أكتر و أكتر و تعمقت جذورها فيبقى العيب مش على السلعه العيب على اللى بيشترى السلعه والعيب على اللى سمح أساسا بأنتشار السلعه..نفس التليفزيون اللى بينتقد فساد السلع هو نفسه اللى بيعرض السلع بعد ما بينتقدها و أذواق الناس زى مستقبل موجات الردايو لو مفيش كنترول ذاتى على الموجات اللى جايه و لو مفيش كنترول خارجى يبقى الموجات هترتع زى ما هى عايزه فى الأدمغه .. طب مفيش كنترول خارجى أو مستحيل يبقى فيه كنترول خارجى يبقى مش باقى إلا المصفاه الذاتيه للموجات القادمه.

٥:٥٩ ص  
Anonymous غير معرف said...

عجبتنى قوى طريقه تناولك للموضوع وسلاسه اسلوبك
فعلا..الواحد لما يفكر فى حاجه لازم يمشي فى الاتجاه الصح
الناس اذواقها فسدت حتى لو ماعترفوش بكده
هما شايفين انهم صح
وغيرهم شايف انه هو الصح
الشعب انقسم لعدة طبقات وكله مع نفسه
وكسه

٦:٥٠ ص  

إرسال تعليق

<< Home