الاثنين، ذو الحجة ١١، ١٤٢٧

في البـــــــــــرد


في البرد .. و عند الرغبة لشرارة .. أو لحرارة .. مصدر دفء .. يعيد رجفة الضلوع لهدوئها .. و خدر الأطراف لسكينتها .. هل ستبحث عن سبب البرد لتسده .. ؟؟ أو ستبحث عن منبع للدفء أقوى من إحساسك بالبرد ليغطيه ؟؟ هل التلج هو السبب الوحيد للبرد ؟؟ و هل النار هي المصدر الوحيد للدفء ؟؟ طب ايه تفسيرك إنك في البرد تكون مش بردان ... ؟؟ و أدام مدفئة كبيرة و نار مش دفيان ؟؟؟
اقتنعت إن أنا إللي بجعل التلج يحسسني بالبرد .. و انا برده إللي بخلي النار تحسسني بالدفء .. حتى و إن كانت النار دي مرسومة على الحيطة .. و حتى إن كان التلج ده مجرد كوباية ماية كانت تلج في يوم من الأيام .. فبمجرد الشعور إن البرد أو استمداد الحرارة شعور تحت سيطرتي بيمنحني الثقة و الثبات .. و دفء في أحيان أخرى ..
و رغم علمي بسبب شعوري بالبرد .. لن تكفيني أي نار مرسومة .. أو أي مدفئة منحوتة على أي جدار معبد .. فا أرى أن في البرد ثبات و هدوء عن الاستسلام لأي شرارة تدعي الحرارة ..

3 Comments:

Blogger تــسنيـم said...

صح يا روز أنا مقتنعة تمام الاقتناع إن الإحساس بالبرد مش لازم يكون مصدره خارجي زي شوية هوا أو مطرة أو تلج، لأ ممكن نكون في مكان مقفول وملايان ناس وبالرغم من كده بنترعش من البرد، الإحساس بالبرد نابع من الروح لو الروح والقلب في حالة أمان وانتي في حالة تصالح مع نفسك مش هتحسي بالبرد حتى لو كانت بتمطر تلج فوق راسك على البحر..
محبتي يا روزا

٩:٠٨ م  
Blogger علي الالفي said...

اقنعتيني بان احنا اللي بينخللي الاشياء تاثر علينا و تخلينا نحس بللي احنا خليناها تخلينا نحس بيه
يا لاااااااااااااااااااااااااهوي
ايه اللي انا كتبته ده
مش مهم
طب و الاشياء اللي غصب عننا بتحسسنا بحاجات ما بنبقاش عايزين نحس بيها

٨:٢٦ ص  
Blogger rosealia29 said...

ميرسي لمرورك يا تسنيم ..


علي .. الحاجات إللي بتحسها و إنت مش عايز تحسها و رافضها مش هاتخليها تأثرك عليك .. لكن المشكلة بقى .. لما تحس بحاجات - غصب عنك - و تبقى في نفس الوقت محتاجها ..

٨:٥٥ ص  

إرسال تعليق

<< Home