الجمعة، ذو الحجة ٠١، ١٤٢٧

الكوكب يبحث عن مداره


حالة من حالاتي العجيبة المبهمة التفسير .. عجز حتى عن صياغة حروف و كلمات تعبيرية .. لكن ممكن أقول إنه صمت .. فراغ .. شحوب .. فقدان توازن .. وانعدام جاذبية .. كوكب يبحث عن مداره .. غريب إن يكون الكوكب على الرغم من قيمته الكبيرة و ما يحمل في طياته من خير على ظهره أو في باطنه إلا إن عدم وجود مدار ليه يجعله بالتساوي زي أي كوكيب هايم على وجه في هذا الفضاء الرحب .. مش هاقول مجرد مدار هو إللي بيعطي قيمة للكوكب لكن هاقول إن الكوكب من غير منظومة يكون فيها .. هو لا شيء .. و انا حاسه بكده .. رغم إني في مدارات كتير اصطناعي منها و طبيعي .. إلا إن الشعور بفقدان التوازن و الشعور بإن المدار ده مش بتاعي شعور مؤلم .. مالهوش عندي رد فعل غير الصمت .. و إحساس بالفراغ عجيب .. حتى كلماتي حساها أشبه بفتات الانفجارات الكبيرة لكن مش هي الانفجار .. إحساسي بإني غريبة المدار .. و إحساسي بإنه شيء من صنعي لمجرد إنها هالة من النور.. أطوف في كونها مدار تبهر المارة لكنها لا تبهرني .. إحساس غريب .. صح ؟؟ و في نفس الوقت شعوري بإن لكل كوكب مداره الخاص .. و نوره الخاص .. و بوتقته و رحمه الخاصة به .. لكن هذا المدار وفي الوقت الحالي لازال تائه في هذا الفضاء الواسع .. لكن بين الحين و الحين اتلمس صوته .. أو حتى وقع خطواته بداخلي .. أو حتى أي نيزك يحمل لي رسالة تقول لي أهو قريب مني .. أم لازال على مسافة سنين ضوئية بيني و بينه .. و يظل الكوكب يبحث عن مداره في صمت صانع لنفسه أضواء و جاذبيه تبهر ولا تؤثر ..

5 Comments:

Blogger أحمد said...

البوست الجميل ده عبقرية تأمل ولا أبداع نتيجة ضغط , ممكن نتكلم فيه كتير من
غير ما نوصل لقلبه

شفتى قبل كده ثقب أسود وهو بيجول فى الفضاء مبتلعا كل ما يقع فى مداره , على فكره الثقب الأسود فى أعماق أعماقه غلبان.
سيبك من الثقب الأسود دلوقتى

هل الأنسان بيدور على مداره من أول يوم ليه فى الدنيا؟ تعالى نشوف كل كوكب ليه مدار خاص ونور خاص و بوتقه .. هو اللى دور عليهم و لا لما أتخلق لقاهم معاه ..

جميل أوى الأحساس الراقى ده فى أخر خمس سطور .. جاذبيه تبهر و لا تؤثر

طب يا كوكب ما دور على شمس , هناك هتلاقى كواكب زيك بدور حوالين الشمس , يمكن تلاقى مدارات فاضيه هناك تاخد واحد منهم بعد استئذان الشمس و لا حتى من غير استئذان. بس تبقى
مشكله لو المدار ليه مواصفات خاصه؟

صعب أوى على كوكب أنه ما يكونش ليه مدار بس الأصعب أنه يكون زى الثقب الأسود أو أنه يستسلم ويبطل بحث.

ثم مين اللى قال أن أنها أضواء و جاذبيه تبهر و لا نؤثر , مش ممكن تجذب نظر نيزك و يبعتها رساله للمدار وبعد شويه يلاقى الكوكب نيزك يحمل له رساله تقوله اذا كان قريب ولا بعيد.

أقف ولا أكمل .. البوست بتاعك عايز كتب عشان نكتب تعريفات بسيطه عنه
تحياتى ليكى ولتأملاتك الأبداعيه

٧:٣١ ص  
Blogger rosealia29 said...

سعيدة بمرورك يا مبرمج ... و عايزة أقولك إن البوست و إن كان مؤثر فا على طول هاتعرف إنه أكيد الإبداع القادم من ضغط .. طالما أثرّ و ترك لك بصمة ..

و بعدين على فكرة .. مافيش دكتور بيعرف المريض ماله غير لما يتحسس باأصبعه موضع الألم بالتحديد إلى أن يتفوه المريض يالآآآه حتى يشخص الحالة ... و هكذا الإبداع ..



دمت ..

١٢:٣٤ م  
Blogger أحمد said...

جميل , فكرتينى بواحد كان كاتب مقاله أسمها الباحث عن الأحباط لأن أحباطه كان بيوصله للأبداع
..دمتى

١:٣٨ م  
Blogger تــسنيـم said...

مش عارفة يا نونة بس انا حاسة إني اليومين دول عاملة زي الكوكب ده بجد..
حاسة إني خارج مداري واني متفتتة لجزيئات صغيرة وحاسة إنك في البوست ده بتوصفيني أنا..

٨:١٧ ص  
Blogger rosealia29 said...

ميرسي يا مبرمج .. و يا توتة على تواصلكم ..

١٢:١٥ م  

إرسال تعليق

<< Home