السبت، ذو القعدة ١٨، ١٤٢٧

حب أوي

إزاي ممكن تخلي الجوامد من حواليك تنطق ؟؟ إزاي تعرف إذا كان القلم مرتاح في ايديك ولا لا ؟ طب إزاي تحس الأرض من تحت رجليك و إنت ماشي ؟ .. ايه كلام مش منطقي .. ؟ طب تعرف تقول إنت عايز ايه من غير ما تتكلم ؟ تعرف تقولها بعينيك ؟ تعرف تقولها باييدك .. ؟ تعرف تقولها من غير أي حاجة ؟ تعرف ؟؟
الناس العملية إللي بتحسب حياتها بالمعادلات هاتقولي كلامك مالهوش قانون يحكمه .. هاقولك الإحساس أكبر قانون تفمهه لو إنت عايز تفهمه .. لكن عمره ما يجي بالعلم ولا بالدراسة .. عارفين أهم حاجة علشان تكون جزء حي من منظومة الكون الكبير ده ايه ؟؟ انك تسمع .. تسمع بعينيك و باييدك و بودانك .. تسمع الصمت .. و تسمع البحر .. و الرمل .. و القلم .. و الشجر .. تسمع و صدقني هاتفهم ..
إللي قال إن الإحساس عين تالتة ما كذبش .. لكن مهارة ربنا بيديها للي عايزها .. نعمة إنك تسمع تسبيح الشجر .. و التزام الرمل .. و اعتزاز البحر .. نعمة إنك تحس برضا أصابعك عليك .. و رضا رجلك و هي شايلاك ..
و نقمة لما تشعر الكذب و معكش دليل .. نقمة لما تسمع نشاز الصوت بين عين بتقول حاجة و لسان بتقول حاجة تانية .. نقمة لما تشعر إنك اتحطيت في مكان كله بيعزف لحن و إنت لوحدك لحن منفرد مع نفسك .. نقمة لما تقول حاجة بصمتك و محدش يفهمها .. ماهو أصل مش كل الكلام بيتقال بالكلام ..
أنا مؤمنة علشان تعرف تعيش لازم تحس أوي .. و علشان تحس أوي .. لازم تحب أوي ..
و أنا بحب أوي ..

9 Comments:

Blogger تــسنيـم said...

يخرب عقلك بتحبي أوي ......!!
بتحبي مين يا بت ؟؟ بتحبي وأنا معرفش
ايه كيس جوافة أنا مصحباه انتي بس لما أشوفك بكرة.. حاضر

أدام الله عليكي الحب.

١:١٩ م  
Blogger rosealia29 said...

من غير حب يا تسنيم مش هانعرف نحس .. و انا بجد بحس أوي ..


دمتي لي صديقة ..

١:٢٤ م  
Blogger فوكيره said...

اولا انا بحبك اوى

ثانيا مع انى من الناس العمليين الا ان عندى شيء غريب انا بسميه توازن في دي بالذات
ويمكن بسبب ده واصلنى الى كتبتيه بشكل رهيب

وخصوصا انها كتيير بتحصلى وبتكلم بعينى و بايدى او جسمى او حتى افكارى
وكتيير بتوصل مع ناس في بينى وبينهم
اتصال
واولهم انتى يا روزا
ولما مش بتوصل بتبقا شيء مستفذ شويه

عجبتنى الجمله دي جدااااااا

" نعمة إنك تسمع تسبيح الشجر .. و التزام الرمل .. و اعتزاز البحر .. نعمة إنك تحس برضا أصابعك عليك .. و رضا رجلك و هي شايلاك"

دمتى لي مُحبه

٢:٢٣ م  
Blogger hesterua said...

تسبيح الشجر .. و التزام الرمل .. و اعتزاز البحر

اصطياد رائع للحظات نادرة بجد

وايه يا روزا
ايه؟ ها

))

١:٢٣ ص  
Blogger علي الالفي said...

جامد يا روزا
للاسف انا مابعرفش اعيش الحاجات دي الا في العالم التخيلي بتاعي اللي هو لما اغني

٩:٣٩ ص  
Blogger أحمد said...

بوست أكثر من رائع

٨:٤٩ ص  
Blogger rosealia29 said...

جوسي .. و انا كمان بحبك جداً ..


زيفاجو .. - اصطياد رائع للحظات نادرة بجد - ماهو علشان بحس أوي ..


علي .. لا انا بعيشها واقع ...


مبرمج حر .. سعيدة بتشريفك ..

٩:٣١ ص  
Blogger Love & Friendship,this is my life said...

روزا كلامك اكثر من رائع
وزى مابيقولوا جه على الوتر الحساس
لناى بعشق لغة العيون والايادى وكل لغة تانية حتى الافكار نفسها اكتر بكتيييييييييييير من لغة الحوار واللسان
بس زى ماقلتى الناس العملية مش بتقتنع بالكلام ده ودى حاجة بتتعبنى مع الناس
انا لو عليا عايزة انسى الكلام بلسانى كأنى معرفوش قبل كده والناس تفهمنى
اللى بيفهم لغتى دى ناس قليلة اوىىى
ياترى انتى فاهمانى
ماقصدش طبعا كلامى اقصد احساسى اللى ورا كلامى (احب لغة على قلبى لغة الاحساس فقط بدون اى مساعد)

٤:٠١ ص  
Blogger Lion king said...

بسم الله ماشاء الله
:)
جميل اوي الاحساس العالي دا
ادامة الله عليكي
وادم عليكي نعمة الحب الذي قل في هذا الوقت للاسف

٨:١٩ ص  

إرسال تعليق

<< Home